“Marketing without data is like running with your eyes closed” – gastcollege Shoppingminds

18 dec 2019

Op woensdag 18 december gaf Leonard Blommendaal van Shoppingminds, een expert op gebied van marketing technologie, een gastcollege aan studenten van de minor Digital Marketing.

Leonard Blommendaal van Shoppingminds
Leonard Blommendaal van Shoppingminds

Leonard nam de studenten mee in de wereld van “next level marketing” waarbij bezoekers van een website worden geprofileerd op basis van het werkelijke gedrag.

Deze profielen worden vervolgens ingezet om:

  • Bezoekers gepersonaliseerde content te tonen zodra zij de website weer bezoeken.
  • Externe campagnes (via websites van Sanoma, of Google Ads) te personaliseren en bij te sturen op basis van de kosten per order en de conversiekans.
  • Traditionele DM te versturen via PostNL (volledig geautomatiseerd, behalve de distributie) op basis van de kosten per order en de conversiekans.

Shoppingminds maakt hiervoor gebruik van een Persuasion Engine: een data management platform waarin klantgegevens en gedrag op de website wordt vastgelegd. Hierdoor kan real time gedrag voorspelt worden en informatie worden gepersonaliseerd op verschillende kanalen. Dit wordt ondersteund door een zelflerend algoritme.

Conclusie : techniek en data zijn de drivers van de hedendaags marketing.